Duitsland

In onbeschut water voor anker gaan is ongebruikelijk . De Perspectiev deed het 3 nachten voor de haven van Orth.  Weer en water waren  rimpelloos.

 

 

Vervolgens  afgezakt naar  Kiel om het Kielerkanal (officieel het Nord-Ostseekanal) in te varen. Ooit gegraven om de Duitse marine de gelegenheid te geven hun marinevloot  snel en ongezien van de Noordzee naar de Oostzee te versassen. Onderweg  wordt er onder de enige zwevende veerbont of luchtbrug gevaren. De sluisdeuren in Brünsbuttel gaven, na 1,5 dagen, toegang tot de Elbe  die uiteindelijk  zich mengt met het zeewater van de Noordzee.

Cuxhaven, in de mond van de Elbe, liepen we aan met veel wind. Kort na ons voer de opmerkelijke zeilboot Messenger uit New York binnen. Opmerkelijk omdat ze dit volledig onder zeil deden en nog vlot ook. Onze verbazing werd als maar groter toen we  in gesprek met hen raakten. Ze hadden geen kapotte motor maar hebben er principieel geen. Daarenboven hadden ze nog 4 kinderen tussen 1 en 10 jaar aan boord. De jongste was de voorbije winter op Ijsland geboren.  O ja, de schipper is  dyslectisch.

 

 

Vanuit de luie zetel zal menigeen zijn of haar wenkbrauwen fronsen maar ik verzeker je deze mensen zijn verantwoord bezig.  Verantwoord maar niet traditioneel. Meer vind je op hun site http://coconuts.is/happy-to-share-their-blog/  .  

Nederland

Samen met het Britse zeiljacht Islander van  Cuxhaven  naar het Nederlandse Lauwersoog gevaren.  Grotendeels door  een fijne motregen die overal in kroop. Letterlijk want  een van de opblaasbare zwemvesten, die op de zitbank lag te wachten om opgeruimd te worden,  gaat,  midden in de nacht, met een knal af.

Door in Lauwersoog de sluis in te varen  wordt de zee achter gelaten voor 2015. Om de tocht nog te rekken blijft de Perspectiev verschillende dagen liggen op het Lauwersmeer en  varen we heel langzaam  het Reitdiep af. Overgoten met een beetje mistigheid en veel zon. Het laatste stukje met Peter, Jacqueline, Quinte en de toekomstige Febe.  Op weg om te overwinteren in Groningen.